Oberta oficialment al trànsit la variant d’Algaida

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera i el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, han inaugurat aquest dilluns el projecte reformat de la variant d’Algaida. A l’acte ha assistit també la batlessa del municipi, Maria Antònia Mulet, amb bona part de l’equip de govern i també de l’oposició.  

Es tracta d’una vella reivindicació del poble d’Algaida de treure el trànsit rodat que passava per dins el poble per anar a Llucmajor des de la carretera de Manacor.

Les actuacions executades contribuiran significativament a l’augment de la seguretat en les vies relacionades així com a la reducció d’accidents, millora en l’accessibilitat d’usuaris no motoritzats, vianants i ciclistes. També suposen una millora de la mobilitat dins del nucli urbà.

Catalina Cladera ha destacat que “és una infraestructura que millora la mobilitat d’Algaida i de tota la comarca i ho fa en termes de seguretat i sostenibilitat, perquè desvia el trànsit que fins ara travessava el nucli urbà”. La presidenta del Consell ha assegurat, a més, que “és una variant diferent de les que fa el consell insular i que la meitat del pressupost s’ha destinat a murs de pedra que li han donat una integració en l’àmbit paisatgístic amb la zona”. 

La variant enllaça pel costat est del nucli urbà d’Algaida, la carretera vella de Manacor (Ma-15E) amb la carretera Ma-5010 que surt des d’Algaida cap a Llucmajor.  Amb aquesta actuació es millora la seguretat i la mobilitat, ja que evita que el trànsit de pas entre la Ma-5010 i la carretera de Manacor (Ma-15) travessi per dins del municipi.

Les amplades dels vorals i el passeig de vianants adossat en plataforma independent projectats afavoreixen també l’ús de ciclistes i vianants amb millors condicions de seguretat. Es tracta d’una actuació reivindicada històricament amb un alt  grau de consens polític i acceptació social dins el municipi.

El conseller Iván Sevillano ha explicat que “és una carretera que queda amagada. S’ha fet excavant, és a dir, baixant la cota del terreny, de manera que quan ens allunyam a pocs metres no es veu”. A més, ha afegit Sevillano, “per la pedra dels murs no s’ha fet cap consum de pedrera ni s’ha hagut de dur pedra d’altres indrets de l’illa, sinó que el mateix moviment de terres que es va fer per soterrar la carretera ha permès recuperar totes les pedres que s’han emprat per fer-los”. 

La batlessa d’Algaida Maria Antònia Mulet ha destacat la importància de l’obertura d’aquesta variant i ha agraït l’execució del projecte. Aprofitant la visita de la presidenta del Consell i del titular de Carreteres del Consell, Mulet ha demanat, en nom de tots els partits que conformen el Consistori “algaidí”, la millora de la carretera Algaida-Llucmajor. “L’obertura de la variant és una part del projecte, ja que no s’entén sense la millora de la carretera de Llucmajor” ha apuntat alhora que ha recordat que, entre altres coses, és utilitzada diàriament pels alumnes de l’IES Llucmajor i per la població en general pel servei sanitari del PAC.

Conservació de patrimoni

La variant passa devora del cementiri de ses Cases Noves, del qual en queden encara avui quatre coves d’enterrament pretalaiòtiques, catalogades per l’Ajuntament d’Algaida. S’han identificat totes quatre sobre el terreny i s’han pres mesures de protecció a l’hora d’executar l’obra.

A més, a l’inici de les obres es va realitzar una prospecció intensiva amb georadar per detectar possibles coves ocultes o altres estructures. Aquest seguiment va posar al descobert les restes de part d’una petita pedrera de marès (superfície de 566 m²), que data entre els segles XVIII i XX. El Servei de Patrimoni Històric del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca va considerar necessària la preservació i la posada en valor dins de l’obra d’aquesta pedrera pel seu interès etnològic.

Integració paisatgística

El projecte de construcció de la variant millora el paisatge amb la construcció de murs de pedra, i la sembra d’arbres a les interseccions, així com el soterrament del cablejat aeri de serveis. Respecte del nucli urbà, entre les mesures d’integració adoptades, es troben executar la traça en trinxera i pantalles vegetals. L’objectiu aquí és que només s’arribin a albirar les copes dels arbres del passeig.

El pressupost total de l’obra ha estat de 7.729.875 €.

Redacció essaig.cat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.