A partir de dia 1 de gener es posa en marxa la nova xarxa de busos TIB. Com afectarà els usuaris d’Algaida i Pina?

Clica sobre la imatge per descarregar la imatge a major qualitat

L’1 de gener es posa en marxa la nova xarxa TIB. Això comporta diferents canvis a la teva línia habitual que s’han de tenir en compte. La nova xarxa suposarà un increment del servei i de les connexions. Segons ha informat la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, la nova xarxa està dividida en tres lots, corresponents a tres zones gestionades per tres empreses concessionàries diferents.

El lot 3 que es correspon amb la zona Llevant / Migjorn inclouen els municipis Ariany, Maria de la Salut, Sineu, Sant Joan, Petra, Lloret, Algaida, Montuïri, Porreres, Llucmajor, Son Servera, Sant Llorenç, Manacor, Artà, Capdepera, Felanitx, Santanyí, Campos, Ses Salines, Vilafranca, Palma.

Aquest lot ha estat adjudicat a la UTE Sagalés – Caldentey. Els contractes de concessió de servei públic tenen una durada de 10 anys, ampliables a altres 5, i el pressupost màxim dels 10 anys és de 479.237.657,70 euros (IVA inclòs)

Busos de gas natural comprimit

La nova flota disposarà de vehicles híbrids i elèctrics. En total hi haurà 18 busos de propulsió elèctrica que oferiran servei en set línies de la xarxa:9 busos seran 100 % elèctrics i 9, híbrids elèctrics.

Un total de 198 vehicles funcionaran amb gas natural comprimit, una tecnologia molt menys contaminant que el dièsel

El Consorci de Transports de Mallorca disposa d’un acord amb la companyia Redexis Gas, empresa amb autorització administrativa per a la distribució de GNC a Mallorca, per dur el subministrament a les diferents cotxeres. D’aquesta manera, els busos es podran proveir de gas natural a les cotxeres principals emplaçades a l’Estació Intermodal de Palma, a l’estació de busos d’Inca i al polígon de Felanitx. A la cotxera d’Artà serà possible en una segona fase.

Redexis Gas, a més, facilitarà a les empreses concessionàries les connexions necessàries a diferents punts de subministrament ubicats a polígons de Palma, Calvià, Alcúdia i Santa Margalida.

Millores en l’accessibilitat

Els nous busos tindran cura de les persones que necessiten una atenció especial:

  • Busos que faciliten l’accés a persones amb mobilitat reduïda.
  • El 68,6 % de la nova flota TIB són busos de pis baix.
  • Es reforça la senyalització interior amb pantalles i megafonia. Les persones amb discapacitat visual o auditiva poden estar informades de les parades i de les informacions rellevants del servei.
  • S’habilita un nou sistema d’informació per saber en tot moment l’hora de pas del bus amb pantalles a les parades principals.

Nou sistema tarifari

La nova xarxa de bus disposa també d’un nou sistema tarifari. Per viatjar amb el nou bus TIB disposau de diferents títols de transport amb noves formes de pagament que us faran més fàcil el viatge i, a més, reduiran les cues en el moment de pujar al bus.

Viatjar amb la targeta intermodal de sempre, però convertida en targeta moneder. Les tarifes del nou sistema moneder depenen, per un costat, del nombre de salts del trajecte de bus, tren o metro que es vulgui fer, i, per altre costat, del perfil social de l’usuari (jove, pensionista, membre de família nombrosa, aturat de llarga durada, etc.). D’aquesta manera, per cada nivell de salts i tipus de targeta, es fixa un PREU BASE de viatge, que coincideix amb el preu del primer viatge que es fa dins un mes natural:

Per cada viatge que faci l’usuari, se’l premia amb un determinat nombre de punts, què depèn del nombre de salts del trajecte recorregut, Aquests punts es transformen en diners, que serviran de descompte per al pròxim viatge de l’usuari.




Així, pel segon viatge del mes, l’usuari pagarà el PREU BASE menys el descompte corresponent al primer viatge; pel tercer viatge, abonarà el PREU BASE menys el descompte acumulat pels dos primers viatges; i així successivament. En definitiva: dins un mateix mes natural, cada viatge li sortirà a l’usuari més barat que el viatge anterior, fins arribar a un determinat preu mínim de viatge, que també depèn del nivell de salts i del tipus de targeta:

Si decidiu pujar al bus amb la targeta bancària o comprar prèviament el bitllet en línia, són noves maneres d’obtenir el títol de transport. La validació del títol en pujar i baixar del bus sense passar pel conductor estalvia temps de càrrega dels viatgers i, per tant, temps de trajecte.

En la nova xarxa les tarifes es continuen calculant en funció del nombre de salts del trajecte entre les diferents zones de tarifes.

La compra del Bitllet de forma anticipada mitjançant la pàgina web del TIB, suposa un estalvi del 40 % respecte del bitllet senzill que comprau directament en el bus. Una vegada feta la compra se us facilitarà un codi QR que podreu validar quan pugeu al bus, sigui imprès o bé mitjançant el mòbil. El bitllet permetrà utilitzar fins a tres mitjans de transport, fent dos transbordaments.

D’acord amb Mobilitat, les parades d’enllaç fan possibles noves connexions entre els pobles. Un primer exemple d’això és la nova connexió entre Algaida i la parada d’enllaç de Manacor que permet l’accés als nuclis de Llevant. Per la seva banda, sa Ràpita tindrà més connexions regulars a la parada d’enllaç de Camps que permet la connectivitat amb els nuclis de Llevant i Migjorn.

Com afecta Algaida i Pina?

Els trajectes entre Algaida, Pina i Palma es podran fer amb els següents trajectes:

  • Porreres – Montuïri – Algaida – Palma: 403N
  • Algaida – Palma: 401N, 402N o 403N
  • Sineu – Lloret – Pina – Algaida – Palma: 402N

Una de les novetats és que la línia 402N fa aturada a l’Hospital Son Llàtzer.

Redacció essaig.cat

One comment

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.