Site icon Essaig.cat |

Parenòstic. Abril de 2017

L’abril és el quart mes de l’any en el calendari gregorià i té 30 dies. En el calendari romà primitiu (s. VIII) era el segon mes de l’any, que començava al març. El seu nom en llatí era aprilis, format a partir d’Apru, nom etrusc de la deessa grega Afrodita. També es creu que evoca la paraula “obrir” en llatí, ja que s’obren més els dies, duren més.

Abril tenia trenta dies en el primitiu calendari romà, però va passar a tenir-ne 29 en el calendari lunar de Numa Pompili. El calendari julià li va restituir el trentè dia.

Els principals dies del mes d’abril a recordar son


Als hivernacles carabassons, melons i carabasses. A l’hort tomàtigues, escaroles, espinacs, melons, cogombres, patates, raves síndries i ceba.

Els carabassons i els cogombres s’han de sembrar per Setmana Santa. Caldrà fer clots, posar-hi fems vells, terra fina, les granes de carbassó (4 o 5) i terra fina per tapar. El cogombres s’han de sembrar en un marc de 70 x 70 cm amb 5 o 6 granes per clot i s’hauran d’asprar, igual que els pèsols, si volem tenir una bona producció.

Durant aquest mes s’han de passar els planters a terra per sembrar pebres, albergínies, tomatigueres, melons i síndries. És també els temps de preparar les canyes i les estaques per als horts de l’estiu i entrecavar les males herbes.

Aquest és el temps de collir a la plena pastanagues, porros, cols, bròquils, faves, pèsols, patata novella, ravanets, alls tendres, cebes tendres, carxofes, bledes. També llimones i taronges.

Durant el mes d’abril comença a haver-hi mongetí i maduixes, i s’esta a les acaballes de recollir col, colflori, espinacs i calçots.

A continuació, algunes dites populars del mes:

Exit mobile version