Site icon Essaig.cat |

El Govern recupera la línia de Felanitx que passa per Algaida (ja ens agradaria que no fos una innocentada)

Actualizada a dijous 29 de desembre de 2022.

L’any 2023 és any electoral. I per això el govern autonòmic ha decidit apostar per un transport públic sostenible i de qualitat i de passada intentar millorar els resultats electorals ales pròximes eleccions de maig.

Aquest 2023 començaran les obres de recuperació de la línia ferroviària coneguda com el Ramal de Felanitx, que sortint de l’estació de Santa Maria i després de passar per Santa Eugènia, Algaida, Montuïri, Porreres, arribava a la ciutat després de recórrer gairebé 43 quilòmetres.

Inaugurada el desembre de 1897, la línia Santa Maria Felanitx va estar en funcionament fins a l’any 1967, fins que l’antiga empresa FEVE va decidir tancar aquesta línia perquè els costos de manteniment eren massa elevats i la línia no sortia rendible.

Com ja va passar quan es va inaugurar a finals del segle XIX, es volia enllaçar Felanitx amb Palma passant per Llucmajor. També s’havia pensat emprar la mitjana de la carretera de Manacor, però els tècnics de SFM no han vist amb bons ulls que els passatgers hagin de baixar del tren i pujar les costes de Xorrigo a peu fins a arribar al famós Chupa Chup. El fet de baixar del tren, pujar a peu i tornar a pujar faria més lents els trajectes cap a Felanitx, asseguren des de l’empresa pública ferroviària. Després de molts estudis i discussions han optat per recuperar aquesta línia a Santa Maria per reduir despeses de construcció i d’explotació en ser el traçat molt més fàcil.

De fet, entre les estacions de Porreres i les Pedreres encara es conserva el carril original per on es produïa la circulació dels trens. El seu reaprofitament abaratirà les obres de posada en marxa de la línia i compensarà els elevats costs d’indemnitzar als propietaris i institucions que viuen o utilitzen actualment les antigues estacions del traçat.

Aquest és el cas de l’estació d’Algaida, situada a tocar de la carretera de Manacor, a vuit-cents metres del nucli urbà d’Algaida. S’hi va construir un camí empedrat —i posteriorment un accés per carretera— que unia el poble amb l’estació. Després del tancament de la línia, l’edifici de viatgers va ser reformat per ser usat com a habitatge privat. Ara es vol recuperar l’ús. A més es farà un túnel a davall l’antiga carretera perquè abans d’agafar el tren o en arribar a Algaida puguin anar a berenar al Marfil.

El cost de l’obra apuja a 23 milions d’euros, dels quals 20 milions els aportarà el govern central a través dels fons europeus Next generation. S’espera que en Pedro Sánchez vengui a posar la primera pedra, passades les festes de Sant Antoni a Algaida per estar més o menys enmig del traçat. La resta es farà amb peonades dels fixos discontinus que esperen a la temporada turística. Aquesta mesura s’emmarca en un dels objectius del govern que és aconseguir la plena ocupació i compta amb el suport dels socialistes i els escosobiranistes de Més per Mallorca. Podemos és més reticent i planteja que les feines de construcció siguin voluntaris. El PP considera que el projecte no inclou un bon aparcament devora l’estació i per això hi està contra.

S’espera que la línia entri en funcionament no se sap quan perquè si heu arribat fins aquí, haureu comprovat que aquesta notícia és una innocentada.

Redacció essaig.cat

Exit mobile version