El pla va tenir com a punt de partida una jornada estratègica amb els empresaris d’Algaida amb la intenció d’analitzar els punts forts i febles del teixit comercial del municipi. Arran d’aquesta trobada i després d’una anàlisi tècnica de les necessitats d’Algaida, es varen proposar una sèrie de millores per tal d’aconseguir un sector comercial més innovador.
Què és iComerç?
iComerç és un programa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que posa al servei dels comerciants un instrument d’innovació amb l’objectiu de modernitzar el sector i millorar la competitivitat del comerç de proximitat. El pla de millora del comerç d’iComerç analitza les particularitats de cada municipi per desenvolupar accions concretes que trobin un equilibri entre la qualitat de l’entorn, dels comerços, de l’espai públic urbà i dels serveis públics.
Aquesta dinamització és necessària per motivar el comerç, vertebrar el territori, crear riquesa i fomentar la vida al poble. Una trentena de municipis ja s’han acollit a les propostes d’iComerç. El programa és un pla de comerç viu, que s’anirà adaptant i completant amb millores contínues, al qual es podran sumar tots els municipis interessats.
La situació comercial del municipi
Segons l’indicador d’activitat econòmica, el sector comerç representa a Algaida un 18,2% del total dels centres de cotització a la Seguretat Social. És la tercera activitat econòmica al municipi després del sector serveis (34,5 %) i d‘hoteleria i restauració (20,9 %).
Pel que fa als comerços del municipi, el 40% té menys de 5 anys i la mitjana d’edat dels comerciants és de 44 anys, i en un 70% és llogater. El 80% està associat (Associació de Comerciants d’Algaida). Un 40% dels comerços no disposa de web i un 80% no té presència a les xarxes socials. La majoria està satisfeta amb la imatge que projecta, tenint present que el 80% ha realitzat millores al seu establiment, sobretot en decoració. El 40% obri de dilluns a dissabte. La gran majoria tanca els dissabtes horabaixa.
Segons l’opinió majoritària dels comerciants, al poble hi ha “dues Algaides”, una, la de la carretera i una altra, la del nucli urbà i pensen que la gran majoria dels clients dels restaurants, ubicats a la carretera de Manacor, no entren al poble perquè no troben cap atractiu visible que els faci visitar el centre. S’ha d’intentar modificar aquesta conducta i incitar a descobrir els seus carrers. Aquest comentari ha inspirat l’eslògan del pla de millora del municipi “Descobreix l’Algaida autèntica”.
Les accions proposades en el Pla comercial
D’altra banda, des de l’IDI plantegen de la necessitat, ateses les demandes dels comerciants, de dur a terme un pla d’embelliment del carrers comercials i del centre, el qual podria formar part de l’oferta de les visites culturals al poble. De moment es treballarà amb les jardineres de la plaça, i es realitzarà una revisió del mobiliari urbà existent, i triar-lo en consonància a l’estètica general del municip, a partir d’un procés de participació ciutadana.
També, segons l’estudi, es fa indispensable una millora de l’aparcament, i per això es requereix d’un estudi per a la creació de nous espais per a l’aparcament de vehícles.
També és vol treballar amb diferents activitats de dinamització comercial, amb la realització d’un calendari anual amb tota la programació d’activitats que es desenvolupen en el municipi, la contractació d’un expert en màrqueting comercial que actuï com a dinamitzador i ajudi a definir àrees de promoció i estils d’ofertes adequades al teixit comercial d’Algaida. I a partir d’aquestes dues accions, crear un lema per a tota la campanya de dinamització (que pot coincidir o no amb el de la marca comercial).
L’IDI posa a l’abast del sector un conjunt de guies de bones pràctiques per sensibilitzar el comerç sobre marxandatge visual, imatge gràfica i retolació, que expliquin de manera entenedora els beneficis de l’aplicació d’aquestes tècniques com a activitat que estimula la compra en el punt de venda. Tanmateix es recomana que des de l’Ajuntamentes faci complir la normativa i les ordenances que vetllen pel manteniment de la composició arquitectònica i l’harmonia estètica del conjunt de la trama urbana.
Redacció essaig.cat