Site icon Essaig.cat |

L’IDI presenta el pla iComerç per a la millora comercial del municipi d’Algaida

algaida_icomercTècniques de l’IDI varen presentar dilluns a la nit als comerciants d’Algaida la proposta d’accions de dinamització comercial d’iComerç.

El pla va tenir com a punt de partida una jornada estratègica amb els empresaris d’Algaida amb la intenció d’analitzar els punts forts i febles del teixit comercial del municipi. Arran d’aquesta trobada i després d’una anàlisi tècnica de les necessitats d’Algaida, es varen proposar una sèrie de millores per tal d’aconseguir un sector comercial més innovador.

L’acte va comptar amb la presència de la directora general de Comerç i Empresa, Pilar Sansó; la directora gerent de l’IDI, Núria Hinojosa; la batlessa d’Algaida, Maria Antònia Mulet Vich; i la regidora de Comerç, Maria Antònia Sastre.

Què és iComerç?

iComerç és un programa de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que posa al servei dels comerciants un instrument d’innovació amb l’objectiu de modernitzar el sector i millorar la competitivitat del comerç de proximitat. El pla de millora del comerç d’iComerç analitza les particularitats de cada municipi per desenvolupar accions concretes que trobin un equilibri entre la qualitat de l’entorn, dels comerços, de l’espai públic urbà i dels serveis públics.

Aquesta dinamització és necessària per motivar el comerç, vertebrar el territori, crear riquesa i fomentar la vida al poble. Una trentena de municipis ja s’han acollit a les propostes d’iComerç. El programa és un pla de comerç viu, que s’anirà adaptant i completant amb millores contínues, al qual es podran sumar tots els municipis interessats.

La situació comercial del municipi

Segons l’indicador d’activitat econòmica, el sector comerç representa a Algaida un 18,2% del total dels centres de cotització a la Seguretat Social. És la tercera activitat econòmica al municipi després del sector serveis (34,5 %) i d‘hoteleria i restauració (20,9 %).

Pel que fa als comerços del municipi, el 40% té menys de 5 anys i la mitjana d’edat dels comerciants és de 44 anys, i en un 70% és llogater. El 80% està associat (Associació de Comerciants d’Algaida). Un 40% dels comerços no disposa de web i un 80% no té presència a les xarxes socials. La majoria està satisfeta amb la imatge que projecta, tenint present que el 80% ha realitzat millores al seu establiment, sobretot en decoració. El 40% obri de dilluns a dissabte. La gran majoria tanca els dissabtes horabaixa.

Segons l’opinió majoritària dels comerciants, al poble hi ha “dues Algaides”, una, la de la carretera i una altra, la del nucli urbà i pensen que la gran majoria dels clients dels restaurants, ubicats a la carretera de Manacor, no entren al poble perquè no troben cap atractiu visible que els faci visitar el centre. S’ha d’intentar modificar aquesta conducta i incitar a descobrir els seus carrers. Aquest comentari ha inspirat l’eslògan del pla de millora del municipi “Descobreix l’Algaida autèntica”.

Les accions proposades en el Pla comercial

D’acord amb el pla comercial, al qual ha tingut accés aquest digital, una de les primeres accions que es posaran en marxa seran els cursos de formació dels comerciants per millorar les competències professionals dels empresaris. Entre els cursos proposats, hi destaquen aparadorisme i marxandatge visual, imatge corporativa i retolació comercial, xarxes socials aplicades al comerç, màrqueting i comunicació, i assessorament en normativa comercial. Els empresaris que així ho desitgin podran formar-se en aquestes disciplines per adaptar-se a la realitat del mercat actual.

D’altra banda, des de l’IDI plantegen de la necessitat, ateses les demandes dels comerciants, de dur a terme un pla d’embelliment del carrers comercials i del centre, el qual podria formar part de l’oferta de les visites culturals al poble. De moment es treballarà amb les jardineres de la plaça, i es realitzarà una revisió del mobiliari urbà existent, i triar-lo en consonància a l’estètica general del municip, a partir d’un procés de participació ciutadana.

També, segons l’estudi, es fa indispensable una millora de l’aparcament, i per això es requereix d’un estudi per a la creació de nous espais per a l’aparcament de vehícles.

L’Ajuntament d’Algaida ja ha començat algunes iniciatives com l’actualització de la senyalística comercial per tal de millorar la informació que s’ofereix al visitant. No obstant això, es recomana la realització d’un estudi de senyalització dels comerços i la seva compatibilitat amb la trama urbana existent, elements urbans, espais públics etc. S’ha d’implantar la senyalística comercial a Algaida tot focalitzant els punts clau i en general els accessos al centre i punts d’interès patrimonial, mitjançant la implantació d’elements de senyalística on s’identifiquin els comerços, bars i restaurants, així com els edificis singulars d’Algaida.

Una altra de les accions proposades i que ja està en funcionament és posar en valor la qualitat del pa i els forns tradicionals del poble a través de la marca de qualitat “Pa d’Aquí, forn i tradició”. Dos establiments del municipi, sa Creu i de Ca’n Bernat, ja s’han adherit a aquest distintiu que promociona el pa tradicional, de qualitat i saludable. Igualment es proposa el disseny d’un fulletó amb un mapa on estiguin indicats els forns i pastisseries d’Algaida amb una breu descripció del seu producte més destacat o representatiu. A les fires o dates senyalades, potenciar el productes del forn i pastisseria més típics del poble.

Pel que fa al mercat setmanal del divendres és necessari fer una anàlisi de la situació actual, diagnosticar-ne els punts forts i els punts febles i establir-ne les àrees de millora, per tal que una empresa especialitzada elabori un pla d’acció per al mercat. el que és preten és ordenar el mercat, tant a nivell de contingut de producte com a nivell estètic, per tal de dotar-lo d’una identitat pròpia, revalorar-lo i donar un valor afegit al municipi. Amb aquest objectiu es treballa en un projecte en comú amb Montuïri i Porreres a través de l’empresa Focalizza i els AODL.

També és vol treballar amb diferents activitats de dinamització comercial, amb la realització d’un calendari anual amb tota la programació d’activitats que es desenvolupen en el municipi, la contractació d’un expert en màrqueting comercial que actuï com a dinamitzador i ajudi a definir àrees de promoció i estils d’ofertes adequades al teixit comercial d’Algaida. I a partir d’aquestes dues accions, crear un lema per a tota la campanya de dinamització (que pot coincidir o no amb el de la marca comercial).

L’IDI posa a l’abast del sector un conjunt de guies de bones pràctiques per sensibilitzar el comerç sobre marxandatge visual, imatge gràfica i retolació, que expliquin de manera entenedora els beneficis de l’aplicació d’aquestes tècniques com a activitat que estimula la compra en el punt de venda. Tanmateix es recomana que des de l’Ajuntamentes faci complir la normativa i les ordenances que vetllen pel manteniment de la composició arquitectònica i l’harmonia estètica del conjunt de la trama urbana.

Finalment, es preten donar a conèixer els comerços als alumnes de primer cicle de primària per tal d’apropar els infants al teixit comercial del municipi a través d’un programa educatiu Comerç i Escoles. Els alumnes realitzaran diferents activitats didàctiques a l’aula amb el professor i tendran l’oportunitat de visitar els comerços del poble, a més de realitzar concursos de dibuix, xerrades amb els comerciants, foment del comerç just i consum responsable, etc.

Redacció essaig.cat

Exit mobile version