Site icon Essaig.cat |

Crònica d’un llarg plenari de mocions i de retrets

Foto: es Saig

A les 19 hores del dijous 7 de març de 2024, va tenir lloc la sessió plenària ordinària del mes, amb l’assistència de Maria Antònia Palou Rosselló, com a secretària accidental, i una vegada aprovada l’acta de la sessió anterior, va començar amb l’ordre del dia. En primer lloc, es va aprovar una moció d’urgència per incloure una moció amb motiu del 8M a proposta de Més, PP i PSOE. Una vegada aprovada l’acta anterior va començar el plenari

El primer punt fou Expedient 214/2024, de regulació de preu públic per subministrament de recàrrega elèctrica en punts de recàrrega municipals. Seria de 0,25 € del kilovat/ hora i de 3 euros cada 4 hores. Aquest pagament es faria mitjançant les targetes de crèdit. S’aprovà per unanimitat.

El següent punt fou l’expedient 217/2024 de Modificació Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació del servei de celebració de matrimoni civil. Es tracta de modificar l’article 4.B per tal d’incrementar en 100 euros la taxa per si se celebra fora de l’Ajuntament, fins als 300 euros. Els empadronats al municipi (almenys un dels dos contraents) els matrimonis continuaran sent gratuïts. S’aprovà per unanimitat.

El següent punt fou l’expedient 226/2024 per aprovar el conveni de col·laboració entre ATIB i Ajuntament d’Algaida en matèria de gestió tributària de l’impost sobre activitats econòmiques (IAE). Aquest conveni no té cost per a l’Ajuntament d’Algaida i afecta les empreses que facturin més d’1 milió d’euros.

El punt número 5 fou l’Expedient 313/2024. MC 06.2024 de Suplement de crèdit finançat amb Romanent de tresoreria, pe run muntant de 311.200 euros que es repartirà de la següent manera:

El darrer punt abans de les mocions, l’Expedient 187/2022. Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries d’ordenació SG Punt Verd en Sòl Rústic per dur a terme l’aprovació definitiva. Rafel Oliver afirmà que tot i l’advertiment del TAG, el consell insular aprovarà el final de mes aquesta modificació atès que es basa en un decret d’urgència del govern per fer punts verds. S’aprovà per unanimitat.

Les mocions

El debat de les mocions va ser més ràpid de previst. Podeu accedir a les mocions clicant sobre els expedients

Expedient 302/2024. Moció PP de suport al sector agrari. Miguel Martínez de Vox manifestà contradiccions en el fet de no demanar suprimir la carpeta digital i si les Illes són suficients per a la producció agrícola. Tot i les reticències, votà a favor com la resta de grups polítics.

Expedient 303/2024. Moció de MÉS de suport a la pagesia. Joan Mas afirmà que la seva moció anava més encaminada a descriure la problemàtica de la pagesia mallorquina. Rafel Oliver es mostrà partidària de tots els punts, però del 12 que afirma “L’Ajuntament d’Algaida insta el Govern de les Illes Balears a impulsar les modificacions normatives escaients per acabar amb els usos residencials i turístics en el sòl rústic“, ja que durant els 8 anys de govern del PSIB amb Més s’han registrat més de S’aprovà amb els vots a favor de Més i del PSIB, parcialment amb el vot a favor del PP i el vot en contra de Vox.

Expedient 321/2024. Moció PSOE per a la defensa del sector agrari mallorquí. El PP va demanar afegir instar també a la Unió Europea i el PSIB va acceptar Miguel Martinez de Vox digué que alguns dels punts entraven en contradicció amb l’agenda de 2030, però finalment es va abstenir. La moció fou aprovada amb els vots de PSIB, PP i Més.

Expedient 306/2024. Moció PP en defensa de la supressió de l’impost de successions. Joan Mas de Més donà la benvinguda al PP a la reivindicació de la sobirania fiscal, però va retreure que si com va dir Oliver “els rics poden pagar” s’ha de modificar per evitar que paguin els que no poden. Tampoc és just, afegí Mas que després es reclami via finançament de l’estat la pèrdua d’aquests doblers que es deixin d’ingressar. Del mateix parer, es va manifestar el regidor Mateu Capellà que afegí que l’impost de successions de les Balears era dels més baixos de l’Estat i que l’impost de successions eliminat només s’ha llevat en el cas que no se vengui, ja que si es ven s’ha de pagar per la totalitat del preu de venda. Ambdós partits manifestaren la intenció de votar a favor del primer punt que fou aprovat per unanimitat, i els punts dos i tres no foren aprovats perquè el PSIB i Mes votaren en contra.

Expedient 270/2024. Moció MÉS per a posar en marxa la línia TIB Algaida – Randa – Llucmajor. Rafel Oliver va donar dades de la poca gent que usa el servei a la demanda i que la passada la legislatura, com que “venien eleccions” es va fer a l’inrevés, però que, tot i això, votarien a favor de la moció. De la mateixa opinió es mostrà Miguel Martínez de Vox. Jaume Lliteres del PSOE va argumentar que la posada en marxa del servei a demanda va ser fruit de més de dos anys de feina amb la Conselleria. Mateu Capellà va defensar que la decisió del servei a demanda era fruit d’una decisió tècnica. La moció fou aprovada.

Expedient 319/2024. MOCIÓ del PSOE de suport per a polítiques joves. Més per Algaida es va mostrar a favor de la moció i Vox va decidir no debatre els punts que estava en contra i va optar per l’abstenció. Margalida Fullana va reivindicar que aquesta és una petició dels joves dinamitzadors de les Illes Balears. S’aprovà amb els vots de PSIB i Més i l’abstenció de PP i VOX;

Expedient 320/2024. Moció PSOE per a la sol·licitud d’ajudes per al manteniment i neteja dels camins rurals als municipis. Rafel Oliver del PP va dir que el consell de Mallorca només té competències en matèria de camins supramunicipals i a Algaida no en tenim cap i que es pot demanar ajuts a través de la Mancomunitat del Pla per dur a terme aquestes accions com fa la mancomunitat de la Serra. Margalida Puigserver es mostra a favor de la moció, però va recordar que ha augmentat molt la població rural que viu a fora vila. Miguel Martínez de Vox no va debatre la moció. S’aprovà amb els vots de PSIB i Més, però els vots en contra de PP i VOX.

Expedient 349/2024. Moció VOX 8 març. En aquest punt els regidors de Més per Algaida varen demanar per sortir de la sala durant el moment del debat i votació de la present moció. Rafel Oliver va ser l’únic que va respondre a Martínez en castellà, però tot i entendre part de les raons explicades, això no pot servir per tapar o fer de cortina de fum davants els assassinats de les dones. Oliver va criticar que els regidors de Més sortissin del plenari. Margalida Fullana va recordar que l’acció feta per Més estava recollida dins el reglament, a la qual cosa Oliver va contestar que no era excusa. Més per Algaida va manifestar a aquest digital que havien sortit del plenari per “no blanquejar el feixisme i sempre que s’utilitzi un llenguatge inclusiu a la sala no sortiran de la sala deixant clar que no han sortit perquè l’hagi presentada VOX” Aquesta explicació la va donar però una vegada acabada la part resolutiva. La moció fou rebutjada amb els vots del PSOE i del PP i l’únic vot a favor de VOX

Seguidament, es va debatre la moció entrada d’urgència pel Més, PSIB i PP amb motiu del 8 de març de 2024, Dia Internacional de les Dones. Invertir en les dones, accelerar el progrés. Vox parlar que aquesta moció presentada pel nou “tripartit” està basada en posicionament ideològic que romp amb la igualtat de tots els espanyols i que la seva oposició “no és pròpia d’un rebuig capa a la igualtat de gènere sinó per una preocupació per les polñítiques que sota la bandera de la igualtat, promouen divisions i sovane el valors que sustenten la nostra societat”. Martínez va continuar afirmant que a Vox “creiem en la promoció d’una societat basada en la meritocràcia i en la igualtat davant la llei, i no en quotes ni en polítiques de discriminació positiva” per afegir després que la victimització cap a la dona li causa més un problema que un favor i mostra la seva oposició a l’assignació de recursos públics per finançar programes d’ideologia de gènere. Però afirmen no està en contra de la igualtat. rafel Oliver del PP va prendre la paraula per reutreure a VOX la referència al tripartit i la manca de respecte mostrada per Vox per referir-se a l’acord en aquesta moció. Finalment, la moció fou aprovada amb el vots de PSIB, Més i PP i el vot en contra de Vox.

Control i fiscalització

Pel que fa a les discrepàncies i objeccions d’Intervenció l’any 2023. L’interventor Joan Obrador va respondre a petició del PP que el nombre de discrepàncies no és superior als anys anteriors

Joan Obrador va informar del Tancament i Liquidació del Pressupost de 2023, recordant que s’han de fer ajustaments referits a la incorporació de romanents dels anys anteriors i la incorporació dels romanents de crèdit de contractacions aprovades el darrer trimestre anterior i no s’han abonat encara. La liquidació del pressupost de 2023 apuja a 155.802,52 € i el romament de crèdit real són 3.447.971,74 € milions d’euros.

D’acord amb la superàvit financer, i fets els ajustaments en positiu i negatiu de les diferents partides, l’Ajuntament presenta un resultat de -943.173,31€. D’aquesta manera, no es compleix el principi d’estabilitat pressupostària d’acord amb la definició contemplada en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals, si bé cal recordar que aquest incompliment no té efectes per a l’exercici 2023 degut a la suspensió de les regles fiscals.

Mateu Capellà va demanar que constàs en acta l’explicació que era l’Estalvi net. tal com va explicar l’interventor Joan Obrador, L’estalvi net és la capacitat que té l’ajuntament de fer front a les despeses corrents amb els ingressos corrents. i per al’any 2023 l’Estalvi Net fou positiu de 58.280,27 euros, cosa que indica que els ingressos corrents de l’Ajuntament són suficients per fer front a les despeses corrents i a les amortitzacions de capital dels préstecs concertats. Capellà va afegir que enguany s’ha fet una reducció de la despesa dels capítols 1 a 5, però que s’haurà d’estudiar com aiugmentar els ingressos perquè no hi ha molt de marge per assumir possibles pujades com el pagament de la carrera professional al personal de l’Ajuntament o “s’hauran de suspendre contractes”. Rafel Oliver del PP va dir que ja “sabia per on anava, però que es podria reduir la despesa deixasnt d’abonar moltes de les factures que es paguen sense necessitat de llevar contractes”.

Finalment, pel que fa a les Actuacions de control financer PACPF 2023, Obrador va informar que el pagament de factures està entorn al cap de 12 dies.

En l’assabentat dels acords de la Junta de Govern Local i dels Decrets de Batlia,

Rafel Oliver del PP va demanar

Joan Mas de Més per Algaida va demanar

Miguel Martínez va renunciar a fer preguntes.

Informació municipal

La batlessa Margalida fullana va informar de les següents qüestions:

Precs i Preguntes

Rafel Oliver del PP va començar reivindicant les seves gestions davant el conseller d’Educació i el gerent d’IBISEC Mateu Sunyer poer poder dotar d’infraestructures educatives al municipi i que s’ha fet més amb 8 mesos de govern del PP que 8 anys del govern del PP. Joan Mas va recordar que l’IES a Algaida ja constava a l’anterior pla d’infraestructures de l’anterior govern. Tant el PSOE com Més varen retreure la publicació del PP respecte de l’anunci del conseller.

Debatut el tema anterior, es va interessar per

Margalida Puigserver es va interessar per

Miguel Martínez de Vox va demanar pel fet que molta gent gira emn linia continua per entrar o sortir dels pàrquings de devora Cal dimoni i que si havien contactat amb la Guàrdia Civil. La batlessa va explicar que molts dels efectius s’han de destinar a Llucmajor on tenen nombroses baixes i que per tant no poden assumir aquesta tasca, ja que a Llucmajor el municipi és més gran i tenen més necessitats allà.

Passades les 22 hores del vespre, la sessió va finalitzar.

Redacció essaig.cat

Exit mobile version