Ferments, a la recerca de la identitat musical de l’illa
Ahir a la nit l’auditori del casal Pere Capellà estava ple per assistir a la presentació de l’experiment musical Ferments del pianista i compositor Miquel Brunet. Era un acte organitzat pels companys de Titoieta Ràdio.
Tot aquest projecte que ha donat com a resultat 2 cds i un DVD amb el making of va ser enregistrat els dies 20, 21 i 22 de novembre de 2014 als Estudis Ona Edicions, que el mateix Brunet té a Bunyola, Mallorca.
Per portar-lo a terme, Brunet va convidar durant tres dies als seus estudis a 19 artistes de diferents branques que van des dels cantadors, músics, balladors, cuiners. etc: la cuinera Maria Solivelles, els glossadors Mateu Xurí i Maribel Servera, el rapsode Antoni Artigues, la tonadora Sebastiana de Son Roca, la jove cantant Júlia Colom, el ballarins Tomeu Gomila i Leticia Oz, el flabioler Pere Martorell i el llaütista Manel Martorell, el baixista elèctric Wojtek Sobolewskiel i el percussionista Pep Lluís García, el saxofonista Miquel Àngel Rigo, el trompetista Pep Garau i el trombonista Josep Oliver. Els teclats foren responsabilitat del letones Uģis Prauliņš i del mateix Miquel Brunet. I finalment la participació de dos algaidins: el cantador i mestre Biel Majoral i el guitarrista Delfí Mulet.
En un recorregut audiovisual i musical, els assistents varen veure com dels elements de la terra, introduïts durant aquells tres dies per Biel Majoral, feren un recorregut musical improvisat i sense partitures a la recerca de la identitat musical de la nostra illa, segons explicava amb molta d’il·lusió Miquel Brunet, i que es basava amb l’experimentació extrasensorial. La idea segons el compositor era: «Escolta que fan els altres i a partir d’aquí, articula el teu discurs (musical)»
Ferments està basat en la idea de Bitches Brew que Miles Davis va tenir a l’any 1970, davant el procés de dilució del jazz i la recerca els orígens del jazz i de les seves arrels negres i africanes.
Tothom identifica la música de Cuba, o la del flamenc però pràcticament ningú coneix la nostra identitat musical, afirmava Brunet, qui afegí que això de «la identitat va molt més enllà dels fets polítics, sinó que forma part de la nostra fesomia»
Els assistents pogueren veure a una interpretació de la Sibil·la, que «anava de la interpretació clàssica a la irreverència» segons Majoral, a un experiment de posar música a unes sopes mallorquines, o les rondalles i la musicalitat de les llengües estrangeres quan en anglès, rus i és clar en català es van veure fragments d’una rondalla.
Aquí en teniu un tast
Biel Majoral que exercí de presentador va donar les gràcies a Miquel Brunet perquè «té una gran eina a les mans i que l’ha posada al servei d’aquest poble (Mallorca) que tant estima» i es va mostrar emocionat de veure que els més joves que havien participat en aquest experiment eren els que més s’emocionaren. I també li va agrair les seves atencions amb el poble d’Algaida, tot recordant la seva col·laboració en diferents projectes.
Miquel Brunet, un home vinculat a Algaida
La seva relació amb Algaida va començar amb el seu mestre Antoni Mulet, gràcies al qual va descobrir la seva passió per la música. Brunet ha estat compositor de lletra o de la música d’algunes de les cançons més famoses de l’Orquestrina d’Algaida i també va col·laborar amb l’enregistrament del disc de les Cançons Algaidines que fa dos anys va presentar la Banda de Música d’Algaida.
Ahir a la nit, Miquel Brunet va agrair que al poble d’Algaida haver-lo deixar format d’ell amb les seves col·laboracions tot recordant Bartomeu Rosselló-Porcel: «Tota la meva vida es lliga a tu, com en la nit les flames a la fosca»
Redacció noticiari es saig