S’ha mort Francesc Antich, qui fou batle d’Algaida i president del Govern de les Illes Balears

El qui fou batle d’Algaida (1991-1997) i president del Govern de les Illes Balears (1999–2003 i 2007-2011) Francesc Antich Oliver, ha mort aquest dijous a causa d’un càncer a 66 anys.

Nascut a Caracas el 1958, on havien emigrat els seus pares, a dos anys tornà a Algaida el poble del qual sempre “bravejava”.

Llicenciat en dret per la UIB, durant l’etapa del govern municipal socialista de Palma, presidit per Ramon Aguiló, havia estat tècnic de l’Institut Municipal de l’Habitatge.

En els primers anys de la democràcia, Antich feu de corresponsal per al Diario de Mallorca i també participa amb Delfí Mulet, Pere Mulet i el rector d’aquell temps Miquel Mulet, per posar en marxa la publicació es Saig, revista de la delegació de l’OCB d’Algaida, sent un dels seus primers codirectors. Un càrrec que deixà per la política municipal.

Començà la seva etapa política lligat al PSM d’Algaida, però sense especificar-ne els motius deixà la formació i es va afiliar al PSOE. Entrà a l’Ajuntament d’Algaida com a regidor socialista el 1987 i en fou batle entre el 1991 i el 1997.  

En el pregó de l’any passat, Antich va reivindicar que com a batle hagué de fer la “difícil obra” d’aigües netes i clavegueram i de com ell es va implicar fins al punt que el constructor va dir que “qualque dia el batle sortiria d’un dels tubs”.

Fou també conseller del Consell de Mallorca (1995–1999) amb la cartera de Medi Ambient sota el govern de Maria Antònia Munar. El 1998, després d’unes eleccions primàries en el si del partit, fou nomenat secretari general del PSIB-PSOE i pròxim candidat socialista a la presidència del Govern de les Illes Balears a les eleccions de 1999 i signà l’anomenat Pacte de Progrés amb PSM, EUIB, Els Verds, COP i UM.

De fet, en fou president del Govern de les Illes Balears en dos pactes de progrés. En el pregó de les festes de Sant Honorat de l’any passat, Antich va reivindicar la seva tasca i millores en transport públic, educació, sanitat, llengua i cultura. Polítiques que Antich digué es resumien en el seu eslògan “Quatre Illes, un país, cap frontera”.

El primer Pacte va aprovar també la Llei dels Consells Insulars, que va descentralitzar competències, i diverses mesures de protecció mediambiental amb què va preservar 27.000 hectàrees de les illes i la primera aprovació de l’ecotaxa.

Ales eleccions generals del 14 de març de 2004, Antich va ser elegit diputat del Congrés, càrrec que ocupà fins al 2007. Renuncià a la seva acta per presentar-se a les eleccions autonòmiques i tornar a assumir la presidència del Govern el 6 de juliol del 2007, iniciant el segon Pacte de Progrés, aquesta vegada de tres: PSIB, Bloc i UM.

Fou també senador autonòmic entre 2011–2019. Durant la seva etapa com a senador es va negar a votar al Senat el suport a l’aplicació del 155 a Catalunya.

El seu darrer càrrec fou president de l’Autoritat Portuària de les Illes Balears entre 2020 i 2022, càrrec que hagué de deixar per motius de salut.

Les mostres de condol no s’han fet esperar, sobretot des del partit socialista i el president del govern central Pedro Sánchez.

També de la presidenta del Govern de les Illes Balears, Marga Prohens va voler manifestar el seu condol.

A Francesc Antich li agradava caminar pel camí de la Pau on era molt comú veure’l passejar i també era un bon glosador. Els socialistes d’Algaida han publicat a les seves xarxes socials, tant les personals com les del partit, la darrera glosa que els va fer arribar i que també va publicar al seu perfil de Facebook.

La capella ardent de Francesc Antich s’instal·larà demà divendres de 16.30 a 20.30 h en el Consolat de Mar. El Govern balear decretarà els corresponents dies de dol a la comunitat autònoma en un consell de Govern extraordinari que es farà demà divendres 3 de gener a les 10:30 hores. El poble el podrà acomiadar el dissabte a les 11 i fins a les 13 hores al cementeri d’Algaida.

Aquesta revista i la delegació de l’Obra Cultura d’Algaida, vol transmetre el condol a la seva família i amics. Que descansi en pau. Gràcies per tot, Xisco!

Redacció essaig.cat

Descobriu-ne més des de Essaig.cat |

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint