El Consell i l’ajuntament d’Algaida signen un conveni per impulsar els serveis de la biblioteca.

Algaida és un dels deu els municipis que han aprovat en el seu Ple el Conveni per al desenvolupament i ordenació dels serveis bibliotecaris públics, que ha elaborat el Departament de Cultura, Patrimoni i Esports. L’acord regula els serveis que presta el Consell de Mallorca a les biblioteques municipals i que vol actualitzar els serveis i dotacions d’aquestes infraestructures culturals per part dels ajuntaments.

Una de les principals mesures incloses dins el conveni és el compromís que assumeixen els ajuntaments d’elaborar un Pla director municipal del servei de biblioteca pública en un termini de dos anys. Un document que ha d’incloure tant les estratègies de millora del servei com també estratègies de gestió –tipus de serveis que s’oferiran, política de col·lecció, gestió econòmica, coordinació amb la Xarxa de Biblioteques de Mallorca…-.

Per elaborar aquest pla, els municipis disposaran de l’assessorament de tècnics del Consell de Mallorca i també de línies d’ajudes específiques, tal i com ha explicat avui el vicepresident primer i conseller de Cultura, Patrimoni i Esports, Francesc Miralles, durant la signatura del conveni amb el batle de Costitx, Antoni Salas. Els ajuts serviran per executar les necessitats d’inversió que detectin aquests plans directors municipals de biblioteques.

“Amb aquest Pla director els ajuntaments faran un exercici de revisió del servei de biblioteca pública que presten i del que s’hauria de prestar”, ha explicat el vicepresident Francesc Miralles, “analitzaran les necessitats que tenen: si l’espai que ocupen ha quedat obsolet, si l’han d’ampliar…i això permetrà que d’aquí dos anys tots tendrem a l’abast un full de necessitats. El Pla també ha d’incidir en la part de personal: quin perfil ha de tenir el bibliotecari, retribució i condicions laborals per mirar d’homogeneïtzar i evitar la precarització d’aquest servei cultural. Al cap i a la fi, el que feim és posar damunt la taula el debat sobre quin tipus de biblioteca pública volem als nostres pobles”. 

L’ajuntament també es compromet a crear els llocs de treball necessaris per a l’atenció de la biblioteca, així com complir amb el mínim d’hores setmanals d’obertura que estableixen els paràmetres bàsics: des de les 25 hores setmanals per a les biblioteques locals de municipis de 2.000 habitants a les 55 hores setmanals d’obertura al públic per a biblioteques urbanes amb un radi d’influència de 100.000 habitants.

Per la seva banda, el Consell de Mallorca, a través del Centre Coordinador de Biblioteques de Mallorca, concreta els serveis que ofereix a les biblioteques municipals com és el subministrament de novetats bibliogràfiques -a través de l’adquisició de llibres, revistes i material audiovisual-; la coordinació del préstec interbibliotecari; el manteniment del catàleg col·lectiu del sistema insular de biblioteques; formació professional adequada per al personal de la biblioteca; així com l’oferta d’activitats de foment de lectura a les biblioteques municipals. 

L’aprovació d’aquest conveni permet als ajuntaments gaudir d’aquests serveis que presta el Consell de Mallorca a través de la Xarxa de Biblioteques de Mallorca. Una Xarxa que ja fa més de trenta anys que funciona i de la qual formen part 70 biblioteques municipals i dues de pròpies del Consell –la Biblioteca de Cultura Artesana i la Biblioteca Lluís Alemany-. Entre totes donen servei a 105.000 usuaris i són un eix essencial de la vida cultural dels municipis. Un col·lectiu al qual ara se sumarà la biblioteca de Costitx, després de la signatura d’aquest conveni.

El juliol de 1985 se signaven els primers convenis de col·laboració entre els ajuntaments i el Centre Coordinador de Biblioteques del Consell de Mallorca i “ja tocava actualitzar els compromisos adquirits entre totes dues parts per posar ordre als serveis que ofereixen les biblioteques municipals i, alhora, ordenar els serveis que ofereix el Consell”, en paraules de Francesc Miralles. 

La renovació dels convenis de biblioteques es duu a terme arran de l’aprovació del Reglament del Sistema Insular de Biblioteques de Mallorca -aprovat el passat 8 de novembre de 2018 pel Ple del Consell de Mallorca- i que proveeix d’un marc legal estable de relació entre la institució i la Xarxa de Biblioteques Municipals de Mallorca.

Redacció essaig.cat

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.