El Consell de Mallorca s’interessa pel patrimoni industrial i agrícola de la família Amengual
El president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, juntament amb l’Associació d’Industrials de Mallorca (ASIMA), ha visitat la col·lecció més important del patrimoni industrial de l’illa, que es troba a la finca d’Algaida de Son Pujolí, propietat de la família Amengual. Durant la visita també hi varen ser presents la directora insular de Patrimoni, Kika Coll; la directora de la Fundació ASIMA, Cristina Beascoechea, i el tresorer i el director d’ASIMA, Joan Verd i Alejandro Saenz de San Pedro. També els acompanyà la batlessa del municipi Maria Antònia Mulet Vich.
Tant el president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, com el president d’ASIMA, Francisco Martorell, tenen clar que s’ha de recuperar aquest patrimoni, que Guillem Amengual, mort recentment, es va encarregar de restaurar i col·leccionar.
La col·lecció repassa la història industrial i agrícola dels empresaris mallorquins des de mitjan segle passat. Ensenyat va qualificar aquesta col·lecció de «valor extraordinari» i va considerar que «la nostra institució ha de jugar un paper clau i rellevant per preservar-la i poder mostrar-la a les diferents generacions de mallorquins».
Ensenyat i Martorell consideren important cercar fórmules de col·laboració per catalogar, enumerar i valorar els béns materials pel valor patrimonial i l’antiguitat, ja que les peces recullen la història de la nostra illa, a més del valor educatiu que tenen per donar a conèixer de primera mà com ha estat l’origen i el progrés dels diferents sectors productius de Mallorca.
Entre les peces hi ha un Ebro amb cabina de fusta de Transports Pons, l’única empresa d’aquest tipus que hi havia a Mallorca fa 30 o 40 anys; la piconadora Invicta que va fer la carretera de siArenal fins a Es Cap Blanc; el primer camió de bombers de Palma, en funcionament des de 1928 fins als anys 60, quan va ser relegat a un càrrec de segona, el de regar la plaça de toros; l’autocar més antic de l’illa, amb volant a la dreta i sense frens davanters, que cobria la ruta Maria de la Salut – Sineu – Lloret – Pina –Algaida o dos motors de finals del XIX que encara es podrien posar en marxa o la màquina amb la qual se subministrava benzina als avions de Mussolini que bombardejaren Barcelona o València, entre moltes altres peces.
Redacció Noticiari Es saig