Terraferida publica les dades d’Airbnb a Mallorca.
L’
associació ecologista Terraferida va fer públiques ahir les dades d’Airbnb a Mallorca, gràcies a què es va tenir accés als arxius del portal InsideAirbnb per a l’illa de Mallorca. Mitjançant programari d’anàlisi de dades, l’entitat ha pogut extreure les dades més significatives sobre el volum, tipologia dels habitatges, adreça, noms dels llogaters, etc.
Segons els responsables de Terraderida, la multinacional Airbnb ofereix 11.271 allotjaments amb capacitat per 60.323 places, ampliables en 18.220, que fan un total de 78.543 places arreu de Mallorca. En total, les estades a aquests allotjaments, haurien sumat 550.283 estades l’any 2015. Una de les dades més sorprenents d’aquesta recerca, segons els responsables de terraferida, és que cap dels 11.271 allotjaments declara tenir llicència turística. Les cases aïllades i apartaments sumen el gruix de l’oferta, amb 9.689. Les cases amb habitacions privades per turistes són 1.556. L’oferta de Bed & Breakfast (llit i esmorzar) representa tan sols un 2%. Els arxius d’Airbnb descriuen més de 20 tipologies d’allotjaments, entre ells 11 caravanes, 9 castells, 37 vaixells, 13 tendes de campanya, 1 barraca, 1 iglú , 1 casa d’alt d’un arbre, etc. Les dades estan actualitzades a 6 de gener de 2016. Mancaria per tant, veure les dades del darrer any, superiors en volum a les disponibles en l’actualitat.
El portaveu de Terraferida, Jaume Adrover, calcula que la comercialització d’aquests allotjaments reporta a Airbnb uns beneficis d’entre 4 i 8 milions d’euros anuals. Una activitat que, al seu parer, oculta l’especulació sota la fórmula de l’economia col·laborativa.
Des de Terraferida recorden que no tot el lloguer turístic s’ofereix a través de Airbnb també hi ha altres portals com Wimdu, Homelidays, Interhome, etc. A part dels portals d’internet, hi ha totes les fórmules clàssiques via particulars, immobiliàries, etc. que oferirien prop de 123.000 places només a Mallorca segons el Consell Insular.
Les dades obtingudes d’Airbnb i la seva distribució, donen una idea de la magnitud del fenomen del lloguer turístic a les Illes, que ja té conseqüències socials i ambientals enormes.
I Algaida quines són les dades?

Es saig ha analitzat les dades referides al municipi d’Algaida. A través d’aquest portal d’Internet a gener de 2016, s’hi anunciaven 89 anuncis. D’aquests hi havia 60 anuncis múltiples d’habitacions (67,4 %) i un 29 anuncis individuals (32,6 %). La majoria són de particulars si bé també s’hi anuncien immobiliàries. El 78,7 % són cases senceres particulars o apartaments (70 cases) mentre que el 21,3 % restant són habitacions individuals, en total 19. El preu mitjà de l’habiotació és de 192 euros nit, si bé els ingressos estimats per un mes són de 235 euros. Cal tenir en compte que, la mitjana a Algaida està entorn a 30 nits per any. Pel que fa a la disponibilitat és alta amb un 97,8 %.
Cada vegada hi ha més gent que aposta per treure un rendiment a les seves propietats.
El fenomen ha augmentat de les places de lloguer turístic que s’oferien a través d’aquesta plataforma des del passat mes de febrer quan aportàrem les dades amb motiu de la xerrada a Algaida sobre la regulació del lloguer turístic amb el vicepresident i conseller de turisme Biel Barceló.
A dia d’avui, segons el portal de lloguer Airbnb.es a Algaida s’ofereixen diferents modalitats de lloguer turístic. Així s’ofereixen 63 cases senceres, moltes de les quals amb piscina amb preus que van dels 48 al 649 euros, i un preu mitjà de 195 euros / nit. També s’ofereixen fins a 6 habitacions privades en diferents cases, a un preu que oscil·la entre els 31 i el 88 euros amb un preu mitjà de 43 euros / nit. La web inclou altres modalitats que lloguer, com per exemple dos càmpings situats en zona rústica, que ofereixen fins i tot una experiència “Robinson”per 15 euros la nit. La ubicació exacta no l’ofereix la web fins que no s’ha confirmat la reserva.
De la resta de pàgines web que ofereixen lloguer turístic vacacional a Windu hi podem trobar només un anunci referit a Algaida, i al web Homelidays només un sol anunci. Això també demostra que la majoria dels amfitrions, aposten per Airbnb.
Redacció essaig.cat