Presentat el projecte de carretera d’Algaida a Llucmajor.
El Casal Pere Capellà d’Algaida ha acollit l’acte oficial de presentació del projecte de millora del traçat de la carretera que comunica Algaida amb Llucmajor.
A l’acte hi ha assisit la consellera del departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido (PSOE), el director insular d’Infraestructures i Mobilitat, Joan Cifre, i el coordinador cap de Carreteres, Miquel Àngel Sagrera, a més de la batlessa Maria Antònia Mulet i bona part dels regidors del consistori algaidí. Tant la batlessa Mulet com Mercedes Garrido han afirmat que han volgut presentar la el projecte a Algaida perquè es tracta d’una infraestrutura viària molt necessària per als algaidins.
Es tracta d’una obra que permetrà millorar la seguretat d’aquesta via i que es converteixi també en una carretera per a bicicletes i vianants gràcies als vorals d’1,80 metres i al vial cívic de 2,5 metres. El termini d’execució és de 20 mesos des de la seva licitació i el pressupost, d’11,5 milions d’euros que serà finançat mitjançant el conveni de carreteres.
El traçat d’aquesta carretera discorre pels termes municipals de Llucmajor i d’Algaida. Actualment, és una carretera de calçada única, sense vorals i de 5,5 metres d’ample. La calçada passarà a ser de 7 m, als quals s’afegiran dos vorals d’1,80, les bermes d’1 m i un vial cívic de 2,5 m. D’aquesta manera, vehicles, bicicletes i vianants podran circular per aquest eix de comunicació entre els dos municipis amb més seguretat. En darrer lloc, es preveu la construcció de dues noves rotondes: una a l’accés amb Randa i l’altra, a Algaida, que juntament amb la de Llucmajor estarà il·luminada.
A la següent galeria, trobareu el trajecte des de la rodona de Llucmajor cap a Algaida. Clicau sobre les imatges per ampliar-les.
A més a més, es recuperarà el camí vell d’Algaida a Llucmajor donant-li continuïtat i, on coincideix amb l’actual carretera, es disposarà aquest vial cívic. La consellera Garrido ha recordat que aquesta antiga carretera mai ha deixat de ser de titularitat del departament de carreteres del consell de Mallorca. Des del Consell se diu que s’arranjarà el camí vell amb un material que permetrà que hi circulin cotxes, respectant que els veïnats puguin anar a les seves finques, a més de gent amb bicicleta.
En el primer projecte, de l’any 2013, els vorals prevists només eren de mig metre i, en canvi, les bermes eren de 2 metres. El vial cívic també era inferior, de 2 metres, i es preveien afectacions, tant a una zona ANEI com a la síquia de Ferrutxelles, que ara ja no patiran els efectes de l’obra. A més a més, aquests nou projecte només preveu ampliar a una banda de la carretera segons la zona possibilitant així el manteniment obert de la carretera mentre duren les obres.
Cal destacar que el projecte també inclou una partida de 20.000 euros, que es destinaran a tasques de vigilància arqueològica, 50.000 euros més, a les tasques de rehabilitació de la sèquia de Ferrutxelles i 25.000 euros per a la retirada de terres una vegada acabada les obres.
Des de fa dècades, nombrosos ciutadans han advertit de la perillositat de la via actual, especialment els pares dels alumnes que fan la secundària a l’IES Llucmajor i que agafen la carretera cada dia per anar a estudiar. Igualment cal tenir en compte que el PAC de referència i els bombers mé spropers estan a Llucmajor. La consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha explicat que «aquest projecte respon a una reivindicació històrica per la gent d’Algaida perquè puguin moure’s amb seguretat en el seu dia a dia. A més, aquest nou vial cívic s’ha inclòs en el Pla de Vies Ciclistes per a l’illa de Mallorca».
El projecte s’enviarà primer a la Comissió informativa del Consell, si se pot a la del març i a més tardar la d’abril. Després s’enviarà a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, perquè passi els tràmits reglamentaris d’impacte ambiental i, posteriorment, es tornarà a la Comissió Informativa de la institució insular per tramitar-ne l’aprovació definitiva. La tramitació requereix de 45 dies hàbils d’exposició pública i que si no hi ha al·legacions és possible una ràpida tramitació dins els 2019. Si hi ha al·legacions, s’hauran de ressoldre primer, ha infomat Garrido.
Rafel Oliver del PP ha demanat “si només era per la rodona de Randa ha estat fàcil de resoldre” perquè el projecte ja estava fet. La Consellera Garrido ha respost que “ja hagues estat bé que només fos la rodona, ja que S’han fet canvis de concepció de la carretera”. De fet s’han hagut de fer tants de canvis que Medi Ambient va exigir que li presentassin un nou projecte complet. A més a més, Algaida no es pot permetre aturar la carretera mentre duren les obres”, ha afegit Garrido per tancar la qüestió.
Arran d’altres preguntes dels ciutadans, la conselleria Garrido ha afirmat que no passa pena de que si hi ha un canvi de govern s’aturi aquest projecte, perquè ha recordat que els dos partits majoritaris estan d’acord en què aquesta carretera s’ha d’ampliar.
Redacció essaig.cat