Divendres, desembre 1, 2023
AlgaidaEconomia

Que puja de preu i que baixa aquest 2023.

Avui 2 de gener de 2023 és el primer dia laboral de l’any, encara que sabem que no per a tothom. Per això us explicam els principals canvis que ens trobarem aquest any des del punt de vista econòmic i social.

Salaris, pensions i cotitzacions.

La pujada de les pensions el 2023 serà del 8,5 %, una revaloració que es va calcular amb la dada d’inflació del novembre i que s’aplicarà a les contributives i a les classes passives. Les pensions no contributives s’incrementaran el 15%.

El salari mínim interprofessional (SMI) pujarà entre un 4,6% i un 8,2%, fins a 1.046 o 1.082 euros mensuals en 14 pagues —des dels 1.000 euros actuals—, atenent l’informe elaborat pel comitè d’experts del Ministeri de Treball. Tot i això, les negociacions continuaran al gener, ja que els sindicats han demanat que l’alça sigui del 10 % i la patronal, del 4 %. L’aplicació de la pujada, quan s’aprovi, es farà amb efecte retroactiu a data 1 de gener.

Pel que fa a la base màxima de cotització també es revalorarà el 2023 un 8,5 %. A aquest increment se suma l’entrada en vigor del mecanisme d’equitat intergeneracional (MEI) que comporta una alça de 0,6 punts de les cotitzacions, 0,5 punts dels quals seran pagats per l’empresa i 0,1 pel treballador.

Amb l’entrada en vigor d’aquesta nova modalitat, els autònoms poden canviar la base de cotització cada 2 mesos per a un màxim de 6 vegades l’any. Això suposa una major freqüència en comparació de les condicions actuals, que permeten només quatre modificacions anuals, i permet que els autònoms cotitzin d’acord amb els seus ingressos, independentment de les fluctuacions que sorgeixin al llarg de l’any. La data de la sol·licitud determinarà el moment a partir del qual es farà efectiu el canvi. Així, tenim:

  • De l’1 de gener al 28/29 de febrer: el canvi a la quota comença l’1 de març.
  • De l’1 de març al 30 d’abril: el canvi a la quota comença l’1 de maig.
  • De l’1 de maig al 30 de juny: el canvi a la quota comença l’1 de juliol.
  • De l’1 de juliol al 31 d’agost: el canvi a la quota comença l’1 de setembre.
  • De l’1 de setembre al 31 d’octubre: el canvi a la quota comença l’1 de novembre.
  • De l’1 de novembre al 31 de desembre: el canvi a la quota comença l’1 de gener.

També es recupera el 2023 el 60% de la base reguladora de la prestació per desocupació des dels 6 mesos. Aquesta mesura beneficiarà unes 300.000 persones amb una millora de la prestació de 100 euros més de mitjana al mes.

El pressupost per al 2023 contempla una alça salarial del 2,5 % per a empleats i treballadors públics, més un altre punt variable que anirà condicionat a la inflació del 2023 i a l’avenç del PIB.

Finalment, i pel que fa a l’ingrés mínim vital (IMV) puja un 15 % a partir del 2023, fins als 565,37 euros mensuals, a la qual cosa cal sumar un complement addicional en funció del nombre de menors que hi hagi a la llar i les seves edats.

Amb l’aprovació de la Llei de famílies per part del Govern central hi haurà nous permisos retribuïts per a la cura de familiars i un xec de 100 euros al mes per a totes les mares amb fills a càrrec de 0 a 3 anys, estiguin treballant o aturades. En el cas de famílies monoparentals, la quantitat puja a 125 euros mensuals.

Hipoteques i lloguers

L’euríbor, índex de referència per a la majoria d’hipoteques , arrenca en positiu i per sobre del 3%, la xifra amb què ha tancat el 2022 i el nivell més alt des del 2008.

Des que va començar a cotitzar en positiu a l’abril, ha continuat pujant impulsat per les pujades dels tipus d’interès dels bancs mundials, que cerquen frenar una inflació disparada a escala global.

El Govern ha prorrogat el límit del 2% en l’actualització dels preus del lloguer fins al 31 de desembre del 2023 per als contractes en vigor. A més, els pròxims sis mesos també es congelaran els preus del lloguer per als contractes que siguin renovats abans del 30 de juny. Així mateix, estaran prohibits els desnonaments i el tall de subministraments essencials per a famílies vulnerables.

La cistella de la compra i dels serveis.

Des de l’1 de gener s’elimina l’IVA dels aliments de primera necessitat com el pa, les farines panificables, la llet, el formatge, els ous, les fruites, les verdures, les hortalisses, els llegums, les patates i els cereals, mentre que es redueix a la meitat, del 10% al 5%, en olis i pastes. Peixaters i carnissers han criticat que la baixada de l’IVA del preu dels aliments no afecti la part de l’alimentació que més ha pujat: la carn i el peix.

També baixarà l’IVA del 10% al 4% dels productes d’higiene femenina, preservatius i anticonceptius no medicinals, una mesura inclosa en els pressupostos generals de l’Estat.

Movistar apujarà els preus al gener una mitjana del 6,8% a conseqüència de l’increment dels costos que ha patit el sector (Movistar Max s’incrementarà un 5,6%; Movistar Il·limitat, un 6,7%; i Movistar Il·limitat x2, un 6,1%). Per la seva banda, Vodafone pujarà 4 euros de mitjana les seves tarifes a finals de gener (2,5 euros de mitjana als plans només mòbil, i 5,5 euros de mitjana als plans convergents).

La bombona de butà començarà l’any a 18,58 euros i el seu preu serà de nou revisat el tercer dimarts de gener de 2023, si bé fins al 30 de juny continuarà limitat a un màxim de 19,55 euros.

Pel que fa a l’electricitat, els peatges que s’inclouen en la factura (destinats a cobrir els costos de les xarxes i la retribució a les companyies de distribució i transport per les seves inversions) baixaran un 1,05% de mitjana el 2023.

En el cas dels càrrecs de la factura (destinats a cobrir les primes a les renovables, la meitat dels sobrecostos dels sistemes elèctrics extrapeninsulars i les anualitats del dèficit del sistema elèctric), el Ministeri per a la Transició Ecològica ha proposat rebaixar-los un 9,21 % per al 2023.

Sense el descompte del Govern, que suposava uns 11 euros menys en omplir un dipòsit mitjà de 55 litres i que decau amb caràcter general amb el canvi d’any, ja que només es mantindrà per a col·lectius professionals i el transport per carretera, la benzina costava a la darrera setmana 1,565 euros de mitjana a Espanya i el gasoil 1,643 euros. No obstant això, algunes petrolieres com Repsol i Cepsa han decidit mantenir durant els primers mesos de l’any, la part del descompte que oferien elles.

Des de l’1 de gener entraran en vigor les noves tarifes de Correus, per la qual cosa el preu de cada carta nacional ordinària amb un pes de fins a 30 grams, el producte més utilitzat, s’incrementarà un 4%, o 3 cèntims d’euro, passant a tenir una tarifa de 0,78 euros.

El transport serà gratuït durant tot el 2023

A partir de l’1 de gener, tota la xarxa TIB és gratuïta per als usuaris que facin servir la targeta intermodal. D’aquesta manera, la gratuïtat a la xarxa ferroviària, vigent des de setembre, s’amplia a tot l’any vinent i s’hi afegeix la gratuïtat a la xarxa de bus, que en els darrers mesos ha ofert descomptes de fins al 70 % en tots els viatges.

D’altra banda, perquè el servei de bus es pugui ajustar a la demanda que hi ha en tot moment i per poder planificar i gestionar-lo millor, és necessari saber les persones que viatgen en cada bus. Per aquest motiu, és important que l’usuari continuï validant la targeta en pujar i baixar del bus. Així doncs, tot i que el servei sigui gratuït, l’usuari ha de tenir saldo disponible a la targeta i si no valida la targeta en baixar del bus se li cobrarà una penalització de 0,30 €.

La gratuïtat dels viatges amb la targeta intermodal també es fa extensiva als viatges fets a la xarxa de l’EMT de Palma, siguin o no transbords.

Les persones que encara no tenen la targeta intermodal la poden aconseguir a les oficines d’atenció a l’usuari del TIB de Palma, Inca, Manacor i Alcúdia, i a les oficines d’atenció ciutadana (OAC) de Marratxí, Llucmajor, Santa Ponça i Magaluf. També la poden sol·licitar a través de les oficines municipals de la majoria d’ajuntaments.

Redacció essaig.cat

Es Saig

Revista es Saig. Editada a Algaida d'ençà de 1980

A %d bloguers els agrada això: