Demà 11 de maig, entra en vigor la limitació a 20 i 30 km/h a totes les vies urbanes.

Des que va començar l’any, la Direcció General de Trànsit (DGT) està implementant el paquet de reformes legals en matèria de trànsit i circulació que el Govern va aprovar el mes de novembre de 2020. El 2 de gener van entrar en vigor les primeres modificacions relatives al Reglament de Circulació i Vehicles. Es tracta de les que afecten els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), fonamentalment els patinets elèctrics, als quals se’ls ha trobat un nou encaix a la via pública amb l’objectiu de pacificar la seva convivència amb els vianants i la resta de vehicles. El més rellevant des de llavors és que tenen prohibit desplaçar-se per les voreres i les zones de vianants. Pel que fa a les novetats introduïdes en l’article 50 del Reglament General de Circulació, les que fan referència als nous límits de velocitat urbana, l’Executiu va establir un termini més llarg per a la seva implantació.

En concret, va concedir una moratòria de sis mesos des de la publicació del nou redactat en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) fins a la seva aplicació. Amb aquesta mesura permetia als ciutadans conèixer de forma adequada els nous límits de velocitat, alhora que atorgava un respir a les administracions públiques per disposar de temps suficient per adaptar la senyalització.

Demà 11 de maig és la data en la qual està prevista l’entrada en vigor de la nova normativa relativa als límits de velocitat a les poblacions. A partir d’aquest dia, els conductors s’han d’adaptar a una nova realitat quan condueixin per vies urbanes per no sobrepassar la velocitat màxima permesa segons el tipus de via.

Recordem que els canvis venen recollits en el Reial decret 970/2020 pel qual es modifica l’article 50 del Reglament de circulació i que estableix els següents límits de velocitat urbana que es poden veure en el gràfic del costat

La normativa puntualitza que els carrils reservats per a la circulació de determinats usuaris o ús exclusiu de transport públic no seran comptabilitzats, i que en les vies de dos o més carrils per sentit i en travessies els vehicles que transportin mercaderies perilloses de circular com a màxim a 40 km / h. Així mateix, s’estableix que les velocitats genèriques poden ser rebaixades pels ajuntaments, així com podran augmentar en un màxim de 50 km / h la velocitat en vies d’un únic carril, això sí, en tots dos casos amb prèvia senyalització específica. Finalment, indicar que el límit genèric de velocitat en autovies i autopistes que transcorren dins del poblat serà de 80 km / h.

Les multes per excés de velocitat es mantenen dins dels paràmetres actuals i van dels 100 fins als 600 euros. Les infraccions menys greus no comporten la detracció de punts. Quan es tracta d’una infracció molt greu es perden fins a 6 punts del carnet de conduir.

Una demanda dels Ajuntaments

Segons DGT, els motius que l’han portat a implantar aquesta mesura són, en primer lloc, la demanda dels ajuntaments per tenir un paraigua legal normatiu i poder aplicar els 30 km / h les seves localitats. Per ajudar a la seva implantació, la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) han llançat un manual amb l’objectiu d’orientar els ajuntaments i entitats locals. El document dona resposta a 32 situacions i exemples reals que es poden trobar als carrers de les ciutats.

En aquest sentit, Trànsit argumenta que l’any 2019 els morts en sinistres de trànsit a les ciutats es van incrementar un 6%, mentre que a les vies interurbanes varen caure un 6%. A més, el 82% dels morts en ciutats en aquell any eren usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes i motoristes. Amb la baixada dels límits de velocitat màxima permesa a les ciutats també es redueix un 80% el risc de morir a conseqüència d’un atropellament. Si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h el risc és d’un 10%, mentre que si la velocitat és a 50 km / h, aquest risc de mort s’eleva al 90%, assenyalen les dades de la DGT, que afegeix que es redueix a la meitat la distància que es necessita per aturar el vehicle en passar de 50 a 30 km / h.

En aquest context, la DGT argumenta que les experiències existents de zones 30 en ciutats demostren “l’efecte positiu” sobre la sinistralitat, amb reduccions dels accidents que han arribat a superar el 40%. També, descendeix a la meitat el renou ambiental, segons l’informe de recomanacions del Grup d’Experts Acadèmics per a la 3a Conferència ministerial global de seguretat viària. A totes aquestes raons, la DGT suma que la reducció de la velocitat a les ciutats a 30 km / h és una de les prioritats de l’Agenda 2030 amb l’objectiu de convertir les ciutats en espais més segurs reduint, tant el risc de patir un accident, com la gravetat d’aquest.

Redacció essaig.cat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.