Fins a 15 empreses opten a fer la variant d’Algaida
Segons informa el Diario de Mallorca en la seva edició d’ahir, fins a quinze empreses constructores han presentat ja les seves ofertes per a poder escometre les obres de la nova variant d’Algaida, pressupostada en 7,5 milions d’euros com a base de la licitació, és a dir, sense el corresponent increment pel 21 % d’IVA.
Quina serà l’empresa adjudicatària serà una decisió que haurà de prendre la mesa de contractació del departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca. La mateixa mesa que ja es va reunir aquest passat dimecres per donar a conèixer els pressupostos aportats i desestimar d’entre ells tres ofertes per baixa temerària, és a dir, de més de 25, 42% respecte al preu inicial. Tant Acsa Obres i Infraestructures SA, com Amer i Fills SA i Melchor Mascaró SA, hauran de justificar els seus preus fins a les 14 hores del 16 d’abril (deu dies hàbils).
De moment la constructora que ha presentat un projecte més ajustat ha estat Vies-COEXA, que ha xifrat el cost de la nova variant en 5.597.526,39 euros, gairebé dos milions per sota. Encara que després de la suma de les diferents valoracions, segons els criteris tècnics valorats per la direcció insular de Mobilitat del Consell, la que més punts ha obtingut han estat, amb 34, la UTE Matias Arrom Bibiloni SL-Obres i Construccions Tomeu Rosselló SL, i OHL SA (OHL).
Totes les empreses han rebaixat entre un 10 i un 20 % el pressupost base de licitació sense IVA proposat pels tècnics del Consell. De fet, la rebaixa mitjana ha estat del 21,90%, la qual cosa significaria que la demandada variant es podria adjudicar per menys de sis milions d’euros. Cal recordar que la licitació màxima de la construcció, iva inclòs, apuja fins a un màxim de 9.081.532,50 €
A finals del passat mes d’agost la consellera de Territori i Infraestructures del Consell, Mercedes Garrido (PSOE), i l’alcaldessa d’Algaida, Maria Antònia Mulet (PSOE), varen presentar el projecte definitiu de la variant, després de les modificacions efectuades d’acord a les al·legacions presentades durant el període d’exposició pública.

La circumval·lació tindrà una longitud de 1,6 quilòmetres, amb dos carrils de 3,5 metres cadascun acompanyats de vorals de 1,80 metres, que permetran una major seguretat per als ciclistes. A més, també hi haurà un passeig de tres metres d’ample per a vianants.
Es construiran fins a tres rotondes, una al costat del restaurant Es Quatre Vents, en el camí de la Pau de Castellitx (prop del cementiri) i a l’entrada des de Llucmajor (al costat del supermercat Eroski). Al seu torn s’habilitarà un aparcament a la zona esportiva i es connectarà el sistema de pluvials del municipi amb la bassa d’infiltració de devora el restaurant Can Mateu. El termini d’execució previst per a l’obra és de 18 mesos.
Així mateix, està previst que la nova variant d’Algaida aconsegueixi desviar fins a 5.000 vehicles diaris fora del nucli urbà, en pro d’una major seguretat viària i de qualitat de vida per als veïns de la localitat. Es tracta d’una reivindicació històrica que, després de més d’una dècada d’espera, finalment serà molt aviat una realitat.
Redacció essaig.cat